Ладижинська сільська рада
Уманського району Черкаської області
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ проекту рішення Ладижинської сільської ради “Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в межах території Ладижинської сільської територіальної громади”

Дата: 31.03.2025 10:59
Кількість переглядів: 30

АНАЛІЗ  РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ

проекту рішення Ладижинської сільської ради Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в межах території Ладижинської сільської територіальної громади

 

Цей аналіз регуляторного впливу розроблений відповідно до статті 8 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності», Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 № 308.

Поштова адреса – с. Ладижинка, Уманського району, Черкаської області, вул. Шкільна,2

Розробник документа – Фінансовий відділ Ладижинської сільської ради.

Відповідальна особа – начальник Фінансового відділу Зубанич Ірина Віталіївна.

Контактний телефон – 0507500150

I. Визначення та аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом регулювання

Статтею 10 Податкового кодексу України (далі - ПКУ) визначено перелік місцевих податків і зборів. Одним із місцевих податків є податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. Платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості.

Відповідно до статті 10 та пункту 12.3 статті 12 ПКУ органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень приймають рішення про встановлення місцевих податків і зборів та податкових пільг. Рішення приймають до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів.

Якщо таке рішення не буде прийнято органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків, то такі податки та/або збори справляються виходячи з норм ПКУ із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків та/або зборів.

Органи місцевого самоврядування надсилають у десятиденний строк з дня прийняття рішень, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів, до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та/або зборів, в електронному вигляді інформацію щодо ставок та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів у порядку та за формою, затвердженими Кабінетом Міністрів України, та копії прийнятих рішень про встановлення місцевих податків та/або зборів та про внесення змін до таких рішень.

Рішення вступить у дію з наступного бюджетного періоду - з 01 січня 2026 року та буде чинним до прийняття нового регуляторного акта.

Якщо в рішенні органу місцевого самоврядування про встановлення місцевих податків та/або зборів, а також податкових пільг з їх сплати не визначено термін його дії, таке рішення є чинним до прийняття нового рішення.

Необхідність прийняття запропонованого рішення пов’язана з тим, що Державний класифікатор будівель та споруд ДК 018-2000, який застосовувався при підготовці діючого рішення сільської ради про сплату податку, було скасовано наказом Міністерства економіки України від 16 травня 2023 року № 3573 «Про затвердження національного класифікатора НК 018:2023 та скасування національного класифікатора ДК 018-2000».

Тому, у зв’язку із змінами в законодавстві, з метою виконання положень ПКУ та забезпечення дохідної частини бюджету Ладижинської сільської територіальної громади (далі – бюджет громади) пропонується прийняти рішення сільської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в межах території Ладижинської сільської територіальної громади».

Надходження від сплати податку на нерухоме майно є одним із джерел у складі власних доходів загального фонду бюджету громади.

Динаміка надходжень від сплати податку на нерухоме майно склала: за 2021 рік – 1,9 млн. грн., за 2022 рік – 1,4 млн. грн., за 2023 рік – 2,2 млн. грн., за 2024 рік – 2,2 млн. грн.

Прийняття рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в межах території Ладижинської сільської територіальної громади» забезпечить сталі надходження до бюджету громади, нестиме оптимальне податкове навантаження на суб’єктів господарювання.

Основні групи (підгрупи), на які впливає проблема, яку передбачається розв’язати шляхом державного регулювання – прийняттям цього проекту регуляторного акту:

 

Групи (підгрупи)

так

ні

Громадяни

+

-

Держава

Органи місцевого самоврядування

+

-

Суб’єкти господарювання

+

-

ІІ. Ціль регулювання

Основними цілями регулювання є:

- забезпечення відкритості процедури, прозорості та передбачуваності дій органу місцевого самоврядування при вирішенні питань, пов’язаних зі справлянням податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки;

- встановлення обґрунтованих розмірів ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, з урахуванням рівня платоспроможності громадян та суб’єктів господарювання Ладижинської сільської територіальної громади;

- встановлення в межах повноважень пільг зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для юридичних та фізичних осіб;

- здійснення планування та прогнозування надходжень податку з метою стабільного наповнення бюджету громади.

III. Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення визначених цілей

1. Визначення альтернативних способів

Вид альтернативи

Опис альтернативи

Альтернатива 1

Не приймати рішення

(залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Альтернатива є неприйнятною, оскільки при підготовці рішення сільської ради "Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в межах території Ладижинської сільської об’єднаної територіальної громади" від 25.06.2020 (з внесеними змінами рішенням від 14.07.2022 № 18-4/ VIII) використовувався Класифікатор ДК 018-2000, який скасовано у 2023 році. Крім того, надходження до бюджету не надійдуть в обсязі, необхідному для фінансування видатків.

 

Альтернатива 2

Прийняття запропонованого регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території.

Альтернатива є доцільною та прийнятною.

Забезпечує дотримання норм законодавства у сфері встановлення і справляння податку на території Ладижинської сільської територіальної громади, досягнення цілей державного регулювання, отримання надходжень до бюджету громади від сплати податку для виконання програм соціально - економічного розвитку громади. Сприяє соціальному захисту членів територіальної громади.

 

Альтернатива 3

Прийняття рішення із застосуванням максимальних ставок місцевих податків.

Застосування Альтернативи 3 не в повній мірі забезпечить вирішення існуючих проблем і досягнення цілей регулювання. Це призведе до суттєвого збільшення податкового навантаження на суб’єктів господарювання, виникнення великих заборгованостей зі сплати податків, несвоєчасну сплату і, як наслідок, припинення діяльності підприємців, зменшення кількості робочих місць, виникнення соціальної напруги населення.

 

 

2. Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей

Оцінка впливу на сферу інтересів держави (органу місцевого самоврядування)

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Не приймати рішення

(залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Відсутні

Проблема продовжуватиме існувати.

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території

Забезпечує досягнення цілей державного регулювання, визначених у розділі ІІ цього Аналізу.

Забезпечує надходження до  бюджету громади від сплати податків.

 

Не вбачається

Альтернатива 3

Прийняття рішення із застосуванням максимальних ставок місцевих податків.

Відсутні

Погіршення місцевого підприємницького середовища.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів громадян

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Не приймати рішення

(залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території

Надходження до бюджету громади наддадуть можливість впровадження і реалізації програм соціально-економічного розвитку в повному обсязі  та підвищення рівня соціальних стандартів.

Надається право на отримання додаткових пільг зі сплати податку на житлову та нежитлову нерухомість на території усіх населених пунктів громади.

Громадяни сплачуватимуть податок за ставками,  прийнятими даним регуляторним актом, відповідно до повідомлень-рішень контролюючого органу. Додаткові витрати відсутні.

 

Альтернатива 3

Прийняття рішення із застосуванням максимальних ставок місцевих податків.

Відсутні

Надмірне податкове навантаження. Зростає рівень невдоволеності та незабезпеченості громадян.

 

Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання

Діючі розміри ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у відсотках до розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, на житлову нерухомість за 1м2 бази оподаткування на території громади (по роках):

Показник

Великі

Середні

Малі

Мікро

Разом

Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць

6

7

39

2

54

Питома вага групи у загальній кількості, відсотків

11,1

13

72,2

3,7

100

 

 

Вид альтернативи

Вигоди

Витрати

Альтернатива 1

Не приймати рішення

(залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Відсутні

Відсутні

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території

Надходження до бюджету громади наддадуть можливість впровадження і реалізації програм соціально-економічного розвитку та підвищення рівня соціальних стандартів.

Надається право на отримання додаткових пільг зі сплати податку на житлову та нежит-лову нерухомість на території усіх населених пунктів громади.

Суб’єкти господарювання - юридичні особи розраховують суму податку самостійно та подають до контролюючого органу податкові декларації у визначений ПКУ термін. Збільшення суми нарахування по цьому податку залежатиме від розміру мінімальної заробітної плати, встановленої на 1 січня 2026 року, та бази оподаткування.

Альтернатива 3

Прийняття рішення із застосуванням максимальних ставок місцевих податків.

Відсутні

Максимальне підвищення ставок податку може спричинити занепад малого бізнесу, зменшить кількість робочих місць.

 

IV. Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей

 

Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми)

Бал результативності

(за чотирибальною системою оцінки)

Коментарі щодо присвоєння відповідного бала

Альтернатива 1

Не приймати рішення

(залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

1

Не забезпечує досягнення встановлених цілей

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території

4

Цей проєкт регуляторного акта відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики.

Прийняття даного рішення забезпечить досягнення встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння  та сплати податку.

Альтернатива 3

Прийняття рішення із застосуванням максимальних ставок місцевих податків.

2

Цілі прийняття регуляторного акта можуть бути досягнуті частково. Існує ризик переходу суб’єктів господарювання в «тінь», зменшення кількості робочих місць та розміру заробітної плати і, як наслідок, виникне зворотній ефект в результаті якого зменшення надходжень до бюджету громади. Балансу інтересів досягнуто не буде.

 

Рейтинг результативності

Вигоди (підсумок)

Витрати (підсумок)

Обґрунтування відповідного місця альтернативи

у рейтингу

Альтернатива 1

Не приймати рішення

(залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Відсутні

Виникнення спірних питань між платниками податку та контролюючими органами.

Не забезпечує досягнення цілей державного регулювання

 

 

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території

Надходження до бюджету громади нададуть можливість впровадження і реалізації програм соціально-економічного розвитку та підвищення рівня соціальних стандартів.

Надається право на отримання додаткових пільг зі сплати податку на житлову та нежит-лову нерухомість на території усіх населених пунктів громади.

Не вбачаються

Затвердження такого регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей.

 

Альтернатива 3

Прийняття рішення із застосуванням максимальних ставок місцевих податків.

На території громади буде запроваджено єдиний режим справляння податку.

Не вбачаються.

Часткове вирішення проблеми. Виникнення соціальної напруги населення. Втрата інвестиційної привабливості.

 

Рейтинг

Аргументи щодо переваги обраної альтернативи / причини відмови від альтернативи

Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта

Альтернатива 1

Не приймати рішення

(залишення існуючої на даний момент ситуації без змін)

Цілі регуляторного акта не можуть бути досягнуті, проблеми залишаються. Виникнення спірних питань між платниками податку та контролюючими органами.

Зміни в законодавстві України, дія воєнного стану в країні, складні політична та економічна ситуації в країні.

Альтернатива 2

Прийняття регуляторного акту, положення якого повністю узгоджуються з Податковим кодексом України та враховують особливості території

Цей регуляторний акт відповідає потребам у розв’язанні визначеної проблеми та принципам державної регуляторної політики.

Затвердження такого регуляторного акта забезпечить досягнення встановлених цілей.

Зміни в законодавстві України, дія воєнного стану в країні, складні політична та економічна ситуації в країні.

Альтернатива 3

Прийняття рішення із застосуванням максимальних ставок місцевих податків.

Проблеми будуть вирішені частково.

Зміни в законодавстві України, зниження платоспроможності платників податків, дія воєнного стану в країні, складні політична та економічна ситуації в країні.

Механізм, який пропонується застосувати для розв’язання проблеми

Для розв’язання проблеми пропонується прийняти рішення Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в межах території Ладижинської сільської територіальної громади».

Не зважаючи на дію воєнного стану в Україні, рішення буде прийматися із застосуванням процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності", відповідно до підпункту 12.3.8 пункту 12.3 статті 12 ПКУ.

Зважаючи на вищезазначене, для вирішення поставлених цілей будуть запроваджені наступні заходи:

- оприлюднення проєкту регуляторного акта разом з аналізом регуляторного впливу  на офіційному вебпорталі Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області;

- здійснення організаційних заходів з обговорення проєкту регуляторного акта та пропозицій до нього (за наявності) на засіданні робочої групи з питань реалізації Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»;

- винесення проєкту регуляторного акта з урахуванням пропозицій та зауважень на розгляд постійних депутатських комісій та для затвердження на сесії сільської ради;

- оприлюднення прийнятого рішення у встановленому законодавством порядку;

- проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення, відповідно до законодавства.

У разі затвердження цього регуляторного акта задекларовані цілі будуть досягнуті.

З метою забезпечення інформованості громади та суб’єктів господарювання про прийняте рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати  податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в межах території Ладижинської сільської територіальної громади» його буде оприлюднено в установлений законодавством термін на офіційному вебпорталі Ладижинської сільської ради Уманського району Черкаської області.

 

VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги

 

Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб`єктів господарської діяльності не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків і зборів, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.

Загальна сума планових надходжень від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, до бюджету громади на 2021 рік – 1,5 млн грн, фактична сума надходжень цього податку у відповідному періоді склала – 1,9 млн грн, що на 0,4 млн грн більше від планового показника; на 2022 рік план становив 1,6 млн грн, факт – 1,4 млн грн, що на 0,2 млн грн менше завдання; на 2023 рік план – 1,6 млн грн, факт – 2,2 млн грн, що на 0,6 млн більше запланованих; на 2024 рік фактичне виконання становить 100 відсоткове виконання при планових показниках 2,2 млн грн.  Збільшення суми надходжень, перш за все, пов’язане із щорічним зростанням розміру мінімальної заробітної плати на початок бюджетного періоду та збільшенням кількості платників.

Проєктом регуляторного акта пропонується з 01.01.2026 згідно з підпунктом 266.4.2 Податкового кодексу України встановити для платників податку наступні додаткові пільги:

а) особам, на яких поширюється дія закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, у власності яких перебувають об’єкти житлової нерухомості, в тому числі їх частки (пільга застосовується лише для одного об’єкта житлової нерухомості на одну особу вказаної категорії);

б) особи з інвалідністю І-ї групи, у власності яких перебувають об’єкти житлової нерухомості, в тому числі їх частка (пільга застосовується лише для одного об’єкта житлової нерухомості на одну особу вказаної категорії).

 

VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта

 

Прийняття регуляторного акта дозволить забезпечити прогнозовані надходження грошових коштів від податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, до бюджету громади.

Передбачається, що платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, будуть неухильно виконувати запропонованого проєкту рішення, тобто в повному обсязі та своєчасно вносити податкові платежі.

Впровадження та виконання вимог проєкту рішення не потребує додаткового забезпечення ресурсами.

На дію цього регуляторного акта негативно може впливати дія воєнного стану в Україні, економічна криза та значні темпи інфляції.

Набирає чинності дане рішення з початку бюджетного періоду - з 1 січня 2026 року та діє до прийняття Ладижинською сільською радою нового рішення. На термін дії цього регуляторного акта може вплинути внесення змін до Податкового кодексу України.

 

 

 

 

VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта

 

Відстеження проблемної ситуації, на врегулювання якої спрямовується дія регуляторного акта, здійснюватиметься у встановленому законодавством порядку за кількісними і якісними показниками з використанням статистичного методу одержання результатів відстеження.

Показники результативності зазначеного рішення:

- кількість суб’єктів підприємницької діяльності, на яких поширюється дія регуляторного акта;

- сума сплаченого податку;

Прийняття вищезазначеного рішення сільської ради надає можливість:

- отримати стабільні надходження до бюджету громади;

- збільшити обсяги видатків для забезпечення фінансування повноважень органів місцевого самоврядування.

На досягнення цілей у разі прийняття цього рішення можуть вплинути такі негативні зовнішні фактори, як:

- несплата суб’єктами господарювання податку;

- зменшення кількості суб’єктів господарювання.

Позитивними факторами будуть:

- додаткові надходження до бюджету громади;

- здійснення планування та прогнозування надходжень від сплати податку при формуванні бюджету громади.

Рівень поінформованості суб’єктів господарювання щодо основних положень акта є достатнім шляхом розміщення його на офіційному веб-сайті Ладижинської сільської ради в мережі Інтернет.

Показники результативності вказаного рішення передбачається визначати за критерієм – статистичні показники, які пов’язані з дією акта.

 

IX. Заходи, за допомогою яких буде здійснюватися відстеження

результативності акта

 

Оцінка ефективності регуляторного акта буде здійснена за допомогою проведення базового, повторного та періодичного відстеження результативності регуляторного акта.

Результативність рішення буде відстежуватися за допомогою порівняння числових показників (сума надходжень до бюджету громади). Джерелами інформації для відстеження результативності регуляторного акта будуть фактичні надходження, відображені у звітності про виконання бюджету громади наданого Уманським УДКСУ Черкаської області.

Базове відстеження результативності регуляторного акта здійснюватиметься через півроку після набрання чинності регуляторного акта.

Повторне відстеження планується здійснити через рік після набуття чинності регуляторного акта.

Періодичне відстеження буде здійснюватись раз на кожні три роки, починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта.

 

 

 

Сільський голова                                                                                      Сергій ЦОКОЛЕНКО

 

 

Перший заступник міського голови                                               Володимир ПЕЛИПЕНКО

Вик. Ірина ЗУБАНИЧ 0964927214

 

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь